Pilottest av sprøytebetong

Prosjektet «Bærekraftig verdikjede og materialbruk i vegbygging» står i viktige endringer og aktiviteter.

Vi har gjennomført en pilot sammen med SINTEF Community og Nye veier. Velde er eier av denne piloten, og dette er en del av vår strategi for å utvikle sirkulære løsninger.

 

Dette prosjektet er finansiert av statlige midler gjennom Grønn plattform med midler fra Norges forskningsråd, Innovasjon Norge og SIVA – Selskapet for industrivekst.

 

Det er interessant for den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet. Statssekretær Tom Kalsås var med på å sjekket piloteringen.

 

Nye Veier AS åpner i løpet av kort tid E39 gjennom Lyngdal og der er deler av veien asfaltert med sirkulær asfalt. Her er det også blitt testet med SiGS. Begge er viktige deler av prosjektet.

 

Silica green stone (SiGS) er et biprodukt fra produksjonen av mangan ved Eramet Norway i Kvinesdal.

 

Nå har vi pilotert bruk av SiGS og vaskede materialer i sprøytebetong, som erstatning for sement. Vi testet også med bruk av miljømasser og med vår maskinsand (knust fjell)

 

Prosjektleder Helene Strømsvik og Eivind Sjøbakk-Moe fra SINTEF Community ledet arbeidet med piloten. De fikk selvsagt god hjelp av vår egen produktsjef Hernan Mujica.  Sprøytebetong er et viktig produkt i alle tunneler. Lavere utslipp av klimagasser og redusert bruk av jomfruelige materialer har vesentlig betydning.

 

Bruken av sirkulære materialer som SiGS ble aktualisert denne uka. En ekspertgruppe oppnevnt av Klima- og miljødepartementet presenterte en rekke forslag på tiltak for å øke sirkulariteten i anleggsbransjen. Bruk av biprodukter(SiGS) fra smelteverkindustrien er ett tiltak. Miljømasser fra vårt miljøanlegg et annet. Bruk av miljømasser i sprøytebetong vil spare store mengder fjell.